torsdag den 28. juni 2012

Luftkasteller...

Jeg kunne godt tænke mig at blive husejer...

Er det overhovedet muligt at være single-mor OG husejer?

Jeg er ikke interesseret i at købe et hus i Låsby-Svendsen-tilstand - ej heller satser jeg på en patriciervilla med hjemmespa og walk-in garderobe i Randers C.
Vil gerne blive i min lille forstad.

Har set mit lille one-in-a-million drømmehus til one million - så det sammen med mægler i går for liiiige at få et indtryk.
Er sikker på, at mit navn er skrevet på det hus. Kender I det? Bare at føle sig "hjemme"...

Nåmmen, altså - jeg er gået i tænkeboks!
Prøvede at google "huskøb enlig mor" - det skulle jeg aldrig have gjort!
Derfor spørger jeg jer (inden jeg evt. gør mig selv helt til grin overfor en bankmand...)
Kender I noget til nogen? Kender I nogle brave single-kvinder, der har taget ejerskab over deres hjem?

Min eks-mand bor i samme by som mig...  Snakkede lige med ham i dag og spurgte, hvad de gav for deres hus... lidt over 2 mio, lød svaret.
Hmm - så tænker jeg jo bare - hvis 2 kan købe til 2 mio - hvorfor skulle det så ikke være muligt for 1 at købe til 1.... I know.... it´s all about finansiering, finansiering, finansiering :)

Min bankdame - som helt sikkert er en god bedstemor for sine børnebørn - er lidt af en havgasse. Hun mener det helt sikkert godt. Og det er da fint, at hun har et SÅ tæt forhold til bankens penge.
Hun sagde for flere år til mig (da jeg første gang luftede tanken om at blive hus-ejer):

"HA!  ja, hun grinede faktisk det får du aldrig råd til...

den sidder ærligt talt og svider endnu og giver mig hjertebanken, hver gang jeg tænker banktanker...

Men hun finder det helt ok, at jeg smider knap 7000,- ud af vinduet i husleje hver måned...







Jeg trænger til en op-tur - jeg trænger til en hel masse mennesker, der fortæller mig 

DET KAN DU DA SAGTENS

Jeg trænger til gode, lykkelige historier om kvinder, der ligner mig selv. 

Kender I nogen???










12 kommentarer:

  1. !? Hvad med et rækkehus eller lign? Synes jeg kender til flere af mine veninders alene-mødre, der da bor i et rækkehus!? Og de er tilfældigvis ikke børnebørn af Mærsk ;o)

    Måske skulle du snakke med en anden bank? Det kender jeg mange, der har fået noget positivt ud af - de fik lov til at låne. :o)

    Har bl.a. en veninde med almindelig arbejde og hendes kæreste (uden uddannelse eller fuldtidsjob) der lige har lånt 1,2 mil. til lejlighed.... De er begge under 25 år. De skiftede faktisk til Lån & Spar Bank eller lignende fra Danske Bank, for at få lov..

    SvarSlet
  2. Kære I.P. Wow - tak for svar og opmuntring! TAK :)

    SvarSlet
  3. Du kan tro jeg kender en.... Nemlig mig selv.
    Var alenemor til 3 kvikke drenge og boede i hus eget hus under hele deres opvækst. Det kan lade sig gøre, men måske på bekostning af noget andet. Feks havde jeg ikke bil i alle de år, men det kunne jeg nemt undvære, for de glæder drengene havde via have og naturen lige tæt ved, betalte jeg gerne ved at cykle.

    Men...hvis jeg må tillade mig at komme med et godt råd.
    Sæt dig ikke for dyrt, da der altid kommer reparationer , vedligeholdelse og uventede udgifter på et hus.
    Plus... sørge for at du ved evt sygdom kan sidde i det.

    Der gik det galt for mig nogen gange, men havde en fantastisk bank, som hjalp mig igennem de kriser.

    Solgte det i 2004, da det var alt for stort til mig alene og på en pension blev det for svært.
    Har igen eget hus. Dog et mindre et, men lige tilpas til mig, pengepung og mine hunde.

    Kan sørme godt forstå du gerne vil have eget hus og får du ikke dette, er der da mange andre gode muligheder, som smager af eget hus. Feks Andelsbolig eller rækkehus.

    Er det mere udeliv du søger, kan en kolonihave måske være en mulighed.

    Rigtig god held med det hele.
    Glæder mig til at se, hvad der sker fremover.
    God aften smil fra Mosefundet :)

    SvarSlet
  4. Kære Mosefund ;)
    Tusind tak - lige netop den slags historie, jeg gerne vil høre. Min datter og jeg bor i rækkehus nu - og er egl. glade nok for det.
    MEN: Jeg drømmer om urtehave, høns og hængekøje... store træer og kompostbunke... :)

    SvarSlet
  5. Jeg har en kollega der var alene med et barn, som købte hus. Altså indtil hun faldt med et brag for naboen, solgte sit hus og flyttede hele molevitten ind på den anden side af hækken!!
    Og jeg kommer gerne og hjælper med at male osv!! Blive nok snart nødt til at møde dig IRL!!! :O)
    Lotte

    SvarSlet
  6. Ja, Lotte... måske skal vi finde ud af noget her i sommeren???
    Skøn historie med en happy ending... I want that!

    SvarSlet
    Svar
    1. om 14 dage går jeg på tre ugers ferie, og har kun planer i uge 30, måske vi kunne finde ud af noget?? Kunne altså være hyggeligt!! :O)

      Slet
  7. Hej Kirsten.
    Jeg kan godt forstå at du drømmer. Her hvor vi bor, er der flere enlige mødre med børn i eget hus, så jeg vil bestemt ikke mene, at det er umuligt. God jagt efter det rigtige hus og held og lykke med projektet og bankdamen...

    Kh Mette

    SvarSlet
  8. Som priserne og renten er nu, kan det nærmest ikke betale sig at bo til leje - med mindre man lejer meget billigt ....
    Lad ikke en gammel Havgasse ødelægge din drøm!
    Tal med en anden, men husk bare at være realistisk. Man forelsker sig med hjertet, og ikke nødvendigvis med hjernen ;-)
    Jeg har et lækkert hus her på Sjælland, du meget gerne må købe. Det koster kun lidt over 2. mio. og så bor du også midt i Danmarks smukkeste natur (Siger de lokale ejendomsmæglere). He he.

    Held & Lykke :)))

    SvarSlet
  9. Jeg kender da flere singler, som bor i eget hus. Når jeg kigger ud af indkørslen og hen af vejen med 16 huse, så er de 6 faktisk beboet af singler.
    Derudover kender jeg 3 singler, som bor i eget hus. De har henholdsvis 2, 2 og 3 børn. To af dem har endda bil pga. arbejdets beliggenhed. Ingen af dem er højtlønnede - de er lærere og sygeplejeske i dagvagt.
    Så det kan altså sagtens lade sig gøre....også i vores kommune.

    Personlig ville jeg være bekymret for, hvordan det skulle hænge sammen ved arbejdsløshed og længerevarende sygdom. Måske kan man planlægge sig ud af det? Jeg ved det ikke, men det må være et område til nærmere undersøgelse.
    Held og lykke med projektet:-)

    SvarSlet
  10. Jeg købte da et hus da jeg gik fra min mand med Anna på 3år og Victor på 7mdr.
    Åh jeg nød min tid som singlemor i eget hus :)
    You go girl!

    SvarSlet
  11. Som bankansatte vil jeg sige, at selvfølgelig an det lade sig gøre at sidde i eget hus. Alt efter hvilket job og hvilket forbrug man har.
    Når du regner på det, så lig et fastrentelån ind fra start. Det vil nemlig være et krav ofte, at man skal kunne sidde med astreinte, selvom man evt. Vælger variabels forrentet. Sæt dig ikke dyrere end du forsat har det rådighedsbeløb, som du har i dag - og hvis det ser helt håbløst ud, så prøv at sætte forbruget ned i en periode, så du kan bevise overfor banken at du faktisk kan leve for mindre end hvad der er normbeløb for en mor med et barn..

    SvarSlet